Warning: mysql_result(): supplied argument is not a valid MySQL result resource in /var/www/sites/drienka.netkosice.sk/drienka.netkosice.sk/subdomains/www/html/myweb.php on line 65

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /var/www/sites/drienka.netkosice.sk/drienka.netkosice.sk/subdomains/www/html/myweb.php:65) in /var/www/sites/drienka.netkosice.sk/drienka.netkosice.sk/subdomains/www/html/myweb.php on line 187
..:: SPELEOKLUB DRIENKA ::..
Logo
Slovenská speleologická spoločnosť
| Úvodná stránka | Z histórie | O drieni | Speleolinky | Download | Zaujímavosti | Členovia |
.: Z činnosti klubu :.
Výročné správy
Bibliografia
.: Vyhľadaj na webe :.

vodlitniKoupání v Jižních ČecháchUbytování rodin s dětmiChata v České KanaděKunžak v České KanaděGambitPronájem rekreačních objektůVlčí doupěRybářstvíStrmilovský šachový klubChata na SamotěRekreace v soukromíChata u Komorníka
.: RSS :.
Odber noviniek cez RSS
.: Info :.
© Admin
2000-2013

Krátka správa z výpravy Rumunsko 2005

Vydané dňa 21. 02. 2006 (Počet prečítaní: 2274)

Pôvodne jaskyniarsky mienenú výpravu späť na rumunský Padiš sme zorganizovali v dňoch 9.-14. júla. Keď sme v roku 2001 nakukli do hornej časti kaňonu Cheile Jghiabului, ktorá ohraničuje planinu z JZ strany, rozhodli sme sa, že sa sem vrátime a detailnejšie prezrieme nielen nám neznámy terén.
Niekdajšia trojka M. Gaško, J. Psotka a T. Máté vyráža skoro ráno z Košíc. Cez Maďarsko už klasickou trasou míňame nížiny, aby sme opäť zazreli vytúžené pohorie. No od začiatku sa nám lepila smola na päty a to všelijakými spôsobmi. Podvečer sme v ústí doliny a zriaďujeme tábor hneď pri rieke. Silná búrka v noci, zmenila rieku na burácajúcu riavu. Na druhý deň, na jej pravej strane pokračujeme v prechode kaňonu, bez turistického značenia. Hneď na jej začiatku Martin objavuje v sutine studený prievan, odhovárame ho, že: "takéto tu nájdeme pod každou skalou." Mohli sme my veru popracovať radšej na tejto lokalite...
Kaňon Jghiabului je s ťažkými batohmi len obtiažne priechodný a dlhý. Miesta na zriadenie tábora tu niet, a preto sme sa veľmi potešili nájdeniu prvej jaskyne s väčším portálom. Ide tu o šikmo uklonenú, vyvetranú vrstvu pod mohutnou skalou, asi 50 m nad riekou. Asi 30 m široký a 10 m vysoký trojuholníkový vchod pokračuje na JZ, postupne sa vykliňuje a cca po 50 m končí plazivkou bez prievanu. Nachádzajú sa tu aj mohutné staré vrstvy sintra. Nazbieraná voda z dažďov vyteká malým cícerkom von zo stúpajúcej jaskyne.

Vrstevná jaskyňa
Vrstevná jaskyňa - mapa

Našli sme tu niekoľko črepov a hlinenú fajku. V portáli vchodu tejto jaskyne sme si bez vody len ťažko vedeli predstaviť bivak, ktorý by nám vhodne poslúžil na niekoľko dní ako útočisko pred stále neistým počasím. Náš pôvodný zámer - skúmať protiľahlé svahy (JZ svahy Padiša) sa začal pomaly pretvárať a to hlavne z týchto dôvodov: 1. prebrodiť rieku za zvýšeného stavu vody, bolo veľmi riskantné. 2. svahy tvorené často 100 m vysokými stenami tiež nevzbudzovali dôveru. 3. nezaregistrovali sme žiadnu očakávanú vyvieračku na druhej strane rieky, od ktorej by sme sa mohli odraziť. Tak sme pokračovali ďalej po kaňone, míňajúc bočnú roklinu (prítok z Tomnatca). Ešte niekoľko stoviek metrov a potom návrat - kaňon nepriechodný (aspoň pre menej odvážnych). Cez bočnú roklinu (ako v Slovenskom raji - ale bez rebríkov) sme vystúpali na lesnú magistrálu, pri horárni Pauleasa načerpali zásoby kravského syra, pivo a utáborili sa na Poiane Florilor.

Fajka
Hlinená fajka z Vrstevnej jaskyne v doline Cheile Jghiabului
Autor: ©  Tibor Máté

Slnečné ráno netrvalo dlho. Našim novým cieľom bolo vystúpiť na JZ okraj planiny Padiš - tzv. Fagu. Po južnej magistrále sme stúpali vysoko nad dolinu rieky. O tunajšom skrasovatení svedčí studená jaskyňa nad cestou a polenami zahádzaný náznak šachty hneď vedľa cesty. Hore nás čakal nechutný holorub. Severná hrana je tu tvorená kolmými stenami, smerom na východ sa planina rozširuje.

Cetatile Ponorului
Cetatile Ponorului - 120 m hlboký 3. závrt
Autor: ©  Tibor Máté

Nachádzajú sa tu závrty a škrapy. Na hrane planiny zriaďujeme tábor - ako sa ukázalo neskôr, na strategicky nie najvhodnejšom mieste. Večer búrka. Nasledujúci deň prší bez prestávky, takže nechcený oddych nás drží pod našim prístreškom z celtoviny. Napriek tomu je tento deň úspešný - Jozef objavuje v škrapovisku len 30 m za táborom novú priepasť s neprielezným vchodom. Vhodený kameň padá asi 5 m v úzkej šachte. Podvečer sa vyčasuje, no začína pofukovať a v noci máme čo robiť, aby nám nepobralo "strechu" nad hlavami! Ráno balíme, cez Barsa-polje a Uvalu Balileasa odchádzame na turistické atrakcie - jaskyňu Caput a Cetatile Ponorului. Prietoky v ponoroch sa v daždivom počasí zdvojnásobili. Po prehliadke sa cez sedlo Bortig vraciame okolo vyvieračky Galbeny na Poianu Florilor, kde už druhýkrát nocujeme. Ráno brodíme Galbenu, skúšame prechod roklinou Valea Seaca, no následné nedorozumenie medzi dvoma členmi radikálne mení celú situáciu a paradoxne opúšťame, v azda jedinom slnečnom dni "tento rok" pochmúrne Rumunsko...

Celý článok | Autor: Tibor Máté | Vytlačiť článok

Vyústenie bočnej dolinky, foto: M. Horčík
zobrazení: 1138
.: Počítadlo :.

Tento web site bol vytvorený prostredníctvom phpRS - redakčného systému napísaného v PHP jazyku.